Fördelarna med att satsa på veganprotein

Veganprotein är ett väldigt bra alternativ till den som vill hålla sig borta från mjölprodukter utan att förlora dess gods smak. Det vegan alternativet har även fördelen att innehålla mycket goda kostfiber, vitaminer och mineraler som vassleproteinet saknar.

Veganprotein brukar bestå av protein gjort på ris, ärt, hampa och havre. Det brukar innehålla en naturlig nivå av socker. Sötningsmedel som är vanliga för just veganprotein är Sukralos och Acesulfam-k vilket kan anses vara bra sötningsmedel.

Det finns ju dem proteinpulver som innehåller sötningsmedel som anses vara direkt farliga. Det brukar ofta vara Vassleprotein i de lägena som ofta innehåller protein från kossor som fått för mycket mediciner.

Veganprotein – vanligt inom kampsport

Det finns en hel del professionella kamsportare som valt att gå den växtbaserade vägen och resultaten har varit otroliga. Den växtbaserade kosten har hjälpt MMA-utövaren Nate Diaz att trycka plattan i mattan och växla upp ett snäpp. Han har lyckats bli snabbare, starkare och få bättre uthållighet med veganprotein.

Det har gått så långt att denna historia har fått så stor spridning att det till och med gjordes en dokumentär vid namn The Gamechanger. Den dokumentären har genom Netflix plattform nått ut till världens alla hörn.

Där får vi även reda på att till och med antikens Roms gladiatorer enbart följde en veganbaserad diet för att få ut så mycket av sin träning som möjligt. Om en växtbaserad diet inte har en positiv effekt på träning, skulle dessa gladiatorer verkligen riskera sitt liv för grönsaker?

De äldre tankegångarna går emot nutidens

Det har sina rötter i orden från tysk kemist vid namn Justus Von Lieberg som förespråkade en köttbaserad diet på 1800-talet. Han kom med en hypotes om att energin i kroppen kommer från anomalistiska protein och att vegetarianers saknade den energin för att kunna uthärda långvarig träning. Justus hypotes slog igenom internationellt och blev vad kallas allmänbildning kring fördelarna av vegan kontra köttdieter inom träning.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *